HET MERK

KЯANG is een nieuw duurzaam kledingmerk. Ons merk is dialect voor binnenstebuiten, tegendraads, andersom, eigenwijs en/of onlogisch. KRANG is tegendraads als het gaat om de huidige status quo in de fashion-industrie. Hoe doen we dit? Onze betekenis verklapt dit eigenlijk al, al onze items kan je binnenstebuiten dragen (en sommige items ook nog andersom). Op deze manier heb je dus met één item altijd meerdere outfits, waardoor efficiënter met onze grondstoffen omgaan. Daarnaast zijn onze designs seasonless, dit houdt in dat we niet met de steeds maar wisselende trends meegaan en gaan voor stijlvolle en tijdloze designs. Met ons slowfashion label wordt het mogelijk om een capsule wardrobe te creëren waarmee je eindeloos kan combineren. KRANG biedt een outfit voor elke gelegenheid: of je nou naar je werk gaat of naar een feestje. Wij hopen daarmee meer rust en overzicht in je kledingkast te brengen.

 

Naast het feit dat we efficiënter omgaan met onze grondstoffen en we niet steeds maar met de wisselende trends meegaan, laten we onze collectie eerlijk produceren en is de stof gemaakt van Tencel. Ondanks dat we onze collecties duurzaam laten produceren, vinden wij ook dat we transparant moeten zijn over de hele keten. En daarom moet het jou via een QR-code zichtbaar worden wat de sociale en ecologische footprint is van ons product en moet jij kunnen zien wie jouw kledingstuk heeft gemaakt.

 

Bovendien willen wij je via onze blogs op de hoogte houden van de keuzes die wij als kledingmerk maken op gebied van duurzaamheid, maar willen we jou ook graag helpen door uit te leggen hoe je je eigen kleding kan repareren of hoe je bijvoorbeeld meer rust in je kledingkast kan aanbrengen. Voor sommige bedrijven is dit onlogisch, wij noemen dit een eigenwijs.

 

HET TEAM

Our story

Sinds april 2019 zij wij gestart met ons slowfashion label KЯANG. Wij hebben elkaar ontmoet op onze master Sustainable Entrepreneurship aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zelf hebben wij ervaren dat het kopen van stijlvolle duurzame kleding nog steeds een uitdaging kan zijn. Vooral omdat wij jonge vrouwen een erg afwisselend leven hebben en onze kleding daar ook graag op aanpassen: van zaterdag op een festival naar maandag in een vergadering. Omdat er zoveel wisselende gelegenheden zijn, ervaar je soms het gevoel dat je constant wat nieuws nodig hebt, wat leidt tot een overvolle kledingkast waar je vervolgens nog steeds niet dé perfecte outfit in kan vinden. Herkenbaar?  We begonnen onszelf de vraag te stellen waarom dit zo is. Uiteindelijk kwamen we tot de volgende conclusie: ondanks dat kleding duurzaam geproduceerd wordt, wordt het nog niet altijd op een duurzame manier gedesigned en gedragen. Dit heeft nu geleid tot het opstarten van ons eigen duurzame kledingmerk. Al onze kleding is multi-draagbaar zodat je dezelfde kleding kan dragen en stijlen voor meerdere gelegenheden en rust kan aanbrengen in je kledingkast. Later kwamen we er achter dat kleding vroeger ook binnenstebuiten werd  gedragen, omdat er textielschaarste was. Kleding werd toen omgedraaid wanneer dit verkleurd of kapot was. De vaak nog goede binnenkant kwam aan de buitenkant. Wij zijn van mening dat de noodzaak er nu weer is, maar nu gedreven wordt door de impact van de fast-fashion industrie. KЯANG is daarop het antwoord.